Práce a štúdie - Vydanie 17
Permanent URI for this collectionhttps://drepo.uniza.sk/handle/hdluniza/1271
Browse
Search Results
Item Komplexné modelovanie prúdenia okolo viaczložkových konfigurácií(University of Žilina, 2025) Timková, Monika; Pecho, PavolV diplomovej práci bola riešená problematika návrhu a analýzy viaczložkových zakončení krídla s cieľom zlepšiť aerodynamické charakteristiky nosnej plochy. Študovaný bol vplyv dvoch konfigurácií typu wing-grid – s prvkami v rôznych výškach a s prvkami v jednej línii. Cieľom bolo navrhnúť riešenia prispievajúce k zníženiu indukovaného odporu, zvýšeniu vztlaku a zlepšeniu aerodynamickej efektívnosti. Navrhnuté 3D modely boli analyzované pomocou simulácií v softvéri Autodesk CFD pre rôzne uhly nábehu. Výsledky viaczložkových konfigurácií boli porovnané s referenčným krídlom a blended wingletom. Pre overenie simulácií bol vytvorený zmenšený model testovaný vo veternom tuneli. Na základe analýz bola určená najefektívnejšia konfigurácia, pričom sa potvrdilo zlepšenie aerodynamickej efektivity a mierne zníženie indukovaného odporu.Item Optimalizácia riadenia UAV: analýza ľudského faktora a jeho vplyv na bezpečnosť a efektivitu prevádzky(University of Žilina, 2025) Zacharová, Alexandra; Pecho, PavolCurrently, the use of unmanned aerial vehicles (UAVs) is on the rise, which implies that care must be taken to ensure safe operation. Safe operation depends on several factors, not only technical but also, to a significant extent, on the human factor, the human factor. This paper aims to investigate the impact of the human factor, specifically the impact of cognitive ability, stress and reaction time of pilots on stress reactions in various simulated emergency situations. The goal of the research is to optimize flight procedures and minimize the negative impact of the human factor on UAV control. In the experimental part, the research addresses the variability of heart rate (HRV) and electroencephalographic (EEG) data that were measured during UAV control in the presence of simulated critical situations. Other measured parameter such as reaction time, maneuver accuracy or stress response provide important information about the neurophysiological load of operators. Thus, the outcome of the study is to identify critical situations, analyze decision-making processes and propose streamlined training procedures for UAV operators.