Vysokoškolské učebnice

Permanent URI for this collectionhttps://drepo.uniza.sk/handle/hdluniza/794

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Manažment v kocke
    (University of Žilina, 2024) Šuteková, Henrieta
    Vážení študenti, dvadsiate prvé storočie prináša na trh množstvo dynamických zmien. Ich vznik podnietila globalizácia, technologický pokrok, inovácie a širšie využívanie umelej inteligencie. Premeny späté s priemyslom 4.0 zasahujú do viacerých oblastí ekonomického a spoločenského života a vo svete vládne neistota, aké budú dopady týchto javov na život obyvateľov. Podnikateľom automatizácia už teraz ponúka množstvo príležitostí ako využiť benefity plynúce najmä zo substitúcie práce. Nové technológie umožňujú väčšiu inovatívnosť, vyššiu kvalitu, lepšie výsledky, účinnejšiu bezpečnosť a šancu zaviesť nové obchodné modely. Na druhej strane spolu so zlým demografickým vývojom prinášajú mnohé riziká. Tie sú spojené s transformáciou pracovných vzťahov medzi podnikom a jeho ľudskými zdrojmi, so zmenami v organizácii práce, v podnikovej štruktúre, v spôsobe kooperácie medzi jej jednotlivými článkami, ale aj v dopyte po odlišnom type produktov alebo v požiadavkách na iný typ zručností a vedomostí personálu. A v tejto súvislosti by sa mali meniť aj rokmi zaužívané zvyklosti vo výučbe vzdelávacích inštitúcií. Otázkou je, ako sa spoločnosť k týmto výzvam postaví, aké opatrenia na elimináciu negatívnych externalít z technologického pokroku príjme a ako dokáže využiť všetky benefity z neho plynúce pre lepší život v nej. Základom úspešnosti podniku na trhu je správne definovaná obchodná stratégia a efektívne riadenie, ktoré mu umožní stanovovať a dosahovať ciele, účelne využívať zdroje a rýchlo sa prispôsobovať zmenám na trhu. Nemenej dôležitý je aj kompetentný a motivovaný tím pracujúci v pozitívnej organizačnej kultúre podporujúcej spoluprácu, kreativitu a produktivitu. Zdravý finančný manažment zabezpečí stabilitu a vytvára investície do rastu a rozvoja. Taktiež sa vyžaduje dôkladné porozumenie trhu, vrátane potrieb a preferencií zákazníkov, čo potom umožňuje podniku lepšie predvídať trendy a prispôsobiť svoju ponuku. Ponúkať také produkty, ktoré sú pre nich atraktívne a odlišujú sa od konkurencie. Silné marketingové stratégie potom zabezpečia, že sa dostanú k správnym cieľovým skupinám a účinne komunikujú hodnotu, ktorú prinášajú. Udržiavanie vysokého stupňa ich spokojnosti a lojality vedie k opakovaným nákupom, pozitívnym referenciám, dobrému menu a budovaniu silnej značky. Výsledkom synergického pôsobenia všetkých týchto faktorov je úspech na trhu. Podnik, ktorý dokáže efektívne kombinovať spomenuté prvky a neustále sa zlepšovať, má vysokú šancu nielen dosiahnuť, ale aj si udržať konkurenčnú výhodu. V uvedených súvislostiach v ešte väčšom rozsahu naberá na význame potreba hlbšieho štúdia teórie manažmentu a pochopenia princípov marketingového riadenia. Vďaka 4 kvalitnej poznatkovej báze dokážu absolventi vzdelávacích inštitúcií prinášať do praxe nové vedomosti, inovácie, trhovo orientovaný prístup, majú od počiatku osvojenú prozákaznícku angažovanosť a nastavenie hľadať maximálne uspokojenie zákazníka ako cestu pre konkurenčné odlíšenie. Študenti vysokých škôl majú aktuálne k dispozícii bohatú ponuku učebníc, skrípt a monografií o problematike manažmentu nielen od zahraničných, ale aj slovenských autorov. Na pultoch kníhkupectiev môžu nájsť veľa prakticky orientovaných, populárno – náučne ladených kníh. Nehovoriac o dostupnosti najväčšej digitálnej knižnice na svete, internetu. Množstvo zdrojov možno považovať za relevantné publikácie, články s vynikajúcou úrovňou, ale nájdu sa aj také, o ktorých dôveryhodnosti možno pochybovať. V situácii, kedy je naozaj veľa kvalitnej odbornej literatúry, je autorkiným cieľom hlavne pomôcť študentom s výberom nosných tém z tejto oblasti a predstaviť základy všeobecného manažmentu v koncentrovanej forme. Predložená učebnica je určená najmä študentom študijného programu Mediamatika a kultúrne dedičstvo, ktorí sa majú v rámci jednosemestrálneho predmetu Manažment oboznámiť s elementárnou bázou poznatkov o riadení podniku a o aplikácii manažérskych rozhodnutí do praxe. Vo vyšších ročníkoch budú prehlbované a rozširované najmä špecifické oblasti manažmentu v nadväzujúcich predmetoch tak, ako to vyplýva z profilu absolventa tohto študijného odboru. Autorka zámerne využíva rôzne typy obrázkov a iných vizuálnych prvkov, ktoré sa líšia v grafickom spracovaní, použitom jazyku (slovenský a anglický), type písma a štýle (vedecký, aj publicistický). Tento prístup reflektuje potreby a očakávania dnešnej generácie Z, ktorá je zvyknutá na multimodálnu komunikáciu a rýchle spracovanie rôznorodých informácií. Prepojenie jazykov a štýlov, ako aj vizuálne rozdielne formáty, sú tiež odozvou na ich schopnosť pracovať s medzinárodným obsahom a kreatívne sa adaptovať na rôzne informačné zdroje. Zvolený prístup preto podporuje nielen ich jazykové znalosti, ale aj kritické a kreatívne myslenie, čo je kľúčové práve pre tento študijný program. Zostáva len veriť, že túto rozmanitosť prístupov študenti ocenia a budú vnímať ako obohacujúci prvok študijných materiálov, ktorý im umožní hlbšie prepojiť teoretické vedomosti s praxou. Tento učebný text je potrebné považovať za bázický prehľad súčasných teoretických poznatkov z tradičného manažmentu, ktoré sú zo strany prednášajúcich ďalej rozvíjané, aktualizované a dopĺňané o praktické príklady. Vyžaduje sa však aj proaktívny prístup zo strany študenta, aby si komplexný sumár o uvedenej problematike dotvoril aj sám, napríklad samoštúdiom z odporúčanej literatúry, ale aj multidisciplinárnym prepájaním s ďalšími vedomosťami z ostatných predmetov v rámci svojho študijného programu a vedel ich aplikovať vo svojom odbore.
  • Thumbnail Image
    Item
    Aktívna a pasívna bezpečnosť: vozidlá
    (Žilinská univerzita v Žiline, 2022) Vertaľ, Peter
    Dopravné nehody vozidiel sú veľmi častým javom, s ktorým sa bežne stretávame v premávke. Vďaka implementácii moderných prístupov v konštrukcii vozidiel je dlhodobý trend poklesu dopravných nehôd. S nástupom automatizovanej, robotizovanej alebo autonómnej prepravy osôb sa stále sprísňuje legislatívne krytie posádky vozidla a zvyšuje sa bezpečnosť vozidiel. Prvky aktívnej bezpečnosti preberajú do značnej miery kontrolu nad bezpečnosťou premávky a predchádzajú tak možným nehodám. Prvky pasívnej bezpečnosti dosiahli v poslednej dekáde technologický vrchol v ochrane posádky po nehode a zabezpečili tak bezpečný vnútorný priestor pre posádku vozila. Problematika aktívnej a pasívnej bezpečnosti vozidiel je často diskutovanou témou v oblasti prevencie dopravných nehôd a následkov spôsobených dopravnou nehodou. Vývoj v oblasti aktívnej bezpečnosti si kladie za cieľ minimalizovať zrážku vozidiel a predísť tak zraneniam, prípadne smrti pri dopravnej nehode tým, že k zrážke nedôjde. Na rozdiel od aktívnej bezpečnosti sa pasívna bezpečnosť vozidiel orientuje na to, aby v prípade, ak už dôjde ku kolízii vozidiel, boli zranenia posádky čo najmenšie. Publikácia si kladie za cieľ v čo najširšej miere a v danom rozsahu opísať testovacie procedúry a hodnotenie testovacích procedúr vozidiel. Časť publikácie sa venuje opisu hardvérových riešení vozidiel a základných fyzikálnych princípov daných senzorov. Tieto senzory prispievajú k zabráneniu dopravnej nehode alebo minimalizovaniu zranenia. Výber z komplexných testovacích procedúr, ktoré slúžia na overovanie výkonnostných charakteristík, poukazuje na zložitosť pri vývoji nových vozidiel, aby naplnili technické predpoklady noriem. Na základe týchto noriem je aj zrejmé, do akej miery je v súčasnosti ovplyvnený dizajn vozidiel.
  • Thumbnail Image
    Item
    Aktívna a pasívna bezpečnosť: chodci
    (Žilinská univerzita v Žiline, 2022) Vertaľ, Peter
    Problematika aktívnej a pasívnej bezpečnosti chodcov je často diskutovanou témou v oblasti prevencie dopravných nehôd a následkov spôsobených dopravnou nehodou. Vývoj v oblasti aktívnej bezpečnosti si kladie za cieľ minimalizovať zrážku s chodcom a predísť tak zraneniam prípadne smrti pri dopravnej nehode tým, že k zrážke nedôjde. Na rozdiel od aktívnej bezpečnosti je pasívna bezpečnosť vozidiel orientovaná k tomu, aby už v prípade ak dôjde ku kolízii vozidla s chodcom, boli zranenia chodcov čo najmenšie. Publikácia si kladie za cieľ v čo najširšej miere a v danom rozsahu opísať pohyb chodcov a ich možné zranenia pri pohybe v oblasti cestných komunikácii. Značná časť publikácie je venovaná opisu hardvérových riešení vozidiel, ktoré prispievajú k zabráneniu dopravnej nehody alebo k minimalizovaniu zranení. Výber z komplexných testovacích procedúr, ktoré slúžia na overovanie výkonnostných charakteristík testovaných vozidiel poukazuje na zložitosť pri vývoji nových vozidiel, aby naplnili technické predpoklady noriem. Na základe týchto testovacích noriem je zrejmé do akej miery je nimi ovplyvnený dizajn vozidiel v súčasnej dobe.
  • Thumbnail Image
    Item
    Marketing v kocke
    (Katedra mediamatiky a kultúrneho dedičstva, Fakulta humanitných vied, Žilinská univerzita v Žiline, 2022) Šuteková, Henrieta
    Predložená učebnica je určená najmä študentom študijného programu Mediamatika a kultúrne dedičstvo, ktorí sa majú v rámci jednosemestrálneho predmetu Marketing oboznámiť s elementárnou bázou poznatkov o riadení trhu a o aplikácii marketingových programov. Vo vyšších ročníkoch budú doplňované a rozširované najmä v oblasti marketingovej komunikácie v nadväzujúcich predmetoch, tak ako to vyplýva z profilu absolventa tohto študijného odboru. Zároveň treba zdôrazniť, že hoci v spoločnosti, v podnikateľskej praxi, v činnosti reklamných agentúr, v očakávaniach verejnosti sa v spojitosti s marketingom v súčasnosti obracia pozornosť a záujem hlavne o digitálnu formu komunikácie a moderné online nástroje využiteľné na zviditeľnenie sa firiem, produktov, podnikateľských aktivít. Netreba však zabúdať na to, že bez tradičného marketingu, bez správneho nastavenia marketingového mixu, by sa nedosiahol úspech na trhu a nebolo by čo zviditeľňovať. Je naivné myslieť si, že predáva len „obal“. Keď pod „pozlátkou“ je prázdne jadro, ani tá najúspešnejšia reklama na sociálnych sieťach, kampaň v réžii profesionálnej reklamnej agentúry, správne nastavenie SEO podniku neprinesie želanú spokojnosť zákazníkov. Tento učebný text je potrebné považovať za elementárny prehľad súčasných teoretických poznatkov z tradičného marketingu, ktoré sú zo strany prednášajúcich ďalej rozvíjané, aktualizované a dopĺňané o praktické príklady. Vyžaduje sa však aj proaktívny prístup zo strany študenta, aby si komplexný prehľad o uvedenej problematike dotvoril aj sám, napríklad samoštúdiom z odporúčanej literatúry, ale aj multidisciplinárnym prepájaním s ďalšími poznatkami z ostatných predmetov v rámci svojho študijného programu a vedel ich aplikovať vo svojom odbore.